Skip to content
PARTNERIO REKLAMA

Ledo tirpiklis: kaip efektyviai apsaugoti automobilį ir kiemą žiemą? Kodėl karštas vanduo ne išeitis?

Ledo tirpiklis: kaip efektyviai apsaugoti automobilį ir kiemą žiemą? Kodėl karštas vanduo ne išeitis?
Pasidalinkite su drauge ar draugu:

Žiemos rytas dažnai prasideda nuo nemalonaus siurprizo – automobilio langai padengti storu ledo sluoksniu, o takeliai ir privažiavimas taip apšalę, kad virtę kone čiuožykla. Šaltuoju metų laiku tenka rūpintis ne tik savo saugumu, bet ir automobiliu, kuris kenčia nuo užšalusių spynų, apledėjusių langų ir slidžių privažiavimų. Ledo tirpiklis tampa būtina priemone, tačiau svarbu žinoti, kada ir kaip jį naudoti, kad nepakenktumėte nei automobiliui, nei aplinkai.

Kodėl reikia atsisakyti techninės druskos prie automobilių

Daugelis žmonių įpratę barstyti techninę druską ant privažiavimų ir aikštelių, kur stovi automobiliai. Nors natrio chloridas efektyviai tirpdo ledą, kai temperatūra aukštesnė nei -8 laipsniai, jis sukelia rimtų problemų. Druska spartina metalo koroziją – automobilio dugnas, slenksčiai, ratų arkos ir išmetimo sistema pradeda rūdyti daug greičiau. Be to, druskos likučiai ant padangų ir ratų diskų atrodo neestetiškai ir gali pažeisti gumos paviršių.

Techninė druska taip pat gadina betonines ir asfalto privažiavimų dangas, kenkia šalia augančioms gėlėms ir krūmams, o patekusi į gruntą teršia aplinką. Jei turite augintinių, kurie vaikšto po kiemą, druska gali sudirginti jų letenų pagalvėles ir sukelti skausmą.

Įdomūs faktai apie ledo panaudojimą NASA tyrimuose Ledo tirpikliai veikia ne todėl, kad „ištirpdo“ ledą šiluma, o todėl, kad sugriauna tvarkingą vandens kristalinę struktūrą, priversdami jį tirpti net esant minusinei temperatūrai. Keisčiausia tai, kad grynas ledas be priemaišų gali būti toks slidus, jog net NASA tyrimuose jis naudojamas kaip savaime sutepantis paviršius – tarsi gamtos sukurtas supertepalas.
Ar nori sužinoti įdomų faktą apie ledo panaudojimą NASA tyrimuose? * Šią įdomią informaciją galėsite pamatyti peržiūrėję trumpą reklamą

Saugūs ledo tirpikliai privažiavimui ir automobilio aplinkai

Jei norite išlaikyti privažiavimą saugų, bet nenorėtumėte kenkti automobiliui, rinkitės švelnesnius ledo tirpiklius. Kalcio chloridas yra viena geriausių alternatyvų – jis efektyviai veikia net iki -25 laipsnių ir greičiau tirpdo ledą nei paprasta druska. Nors jis vis tiek gali skatinti koroziją, poveikis yra švelnesnis, be to, jo reikia mažiau, todėl automobilio kontaktas su chemikalais sumažėja.

Magnio chloridas dar švelnesnis paviršiams ir veikia iki -12 laipsnių. Jis mažiau teršia ir nepalieka tiek likučių, tačiau juo reikia dažniau bastyti. Šis ledo tirpiklis tinkamesnis, jei turite naują betoninį ar grindinio privažiavimą, kurį norite apsaugoti.

Kalcio magnio acetatas (CMA) yra dar ekologiškesnis pasirinkimas – jis biologiškai skaidus ir nekenkia nei betonui, nei metalui. Tiesa, jis veikia prevenciškai – geriausia jį barstyti prieš sningant, kad ledas nesukibtų su paviršiumi. Jei ledas jau susidarė, CMA nebus toks efektyvus.

Saugūs ledo tirpikliai privažiavimui ir automobilio aplinkai

Ledo tirpiklis: smėlis ir kiti fiziniai būdai padidinti trauką

Kartais geriausias sprendimas – apskritai nevartoti cheminių ledo tirpiklių. Smėlis, skaldos mišinys ar granito trupiniai puikiai padidina trauką ant slidaus paviršiaus. Juos barstant ant pašalusio privažiavimo ar automobilio stovėjimo vietos, sukuriama trintis, todėl padangos geriau sukimba su paviršiumi.

Rekomenduojamas video

Smėlis netirpdo ledo, bet absorbuoja saulės šilumą (ypač tamsesnis), todėl padeda pamažu tirpinti sniegą. Jis visiškai saugus betonui, metalui ir aplinkai. Vienintelis nepatogumas – pavasarį reikės gerai išvalyti, nes smėlis gali užkimšti lietaus nutekėjimo sistemas.

Medienos pelenaižidinio ar krosnelės veikia panašiai – jie tamsūs, todėl šyla saulėje, ir sukuria trauką. Tačiau barstykite atsargiai ir nebūtinai ten, kur reguliariai lieka automobilis ilgesniam laikui – pelenai gali nudėmėti betoną.

Druskos ledo tirpiklis prevencijai

Proaktyvus sprendimas – paruošti druskos tirpalą (natrio chlorido tirpalą) ir jį purkšti ant privažiavimo prieš prasidedant pūgai. Toks mišinys neleidžia ledui tvirtai sukibti su betoniniu ar asfaltiniu paviršiumi, todėl vėliau sniegą lengviau nukasti. Be to, tirpalo reikia 30–50 procentų mažiau nei granulinės druskos, todėl mažesnis poveikis automobiliui ir aplinkai.

Paruošti tirpalą nesunku: į puodą supilkite 4 litrus šilto vandens ir išmaišykite apie 1 kilogramą rupios druskos. Kai druska ištirps, supilkite į purškiklį su didesniu rezervuaru arba laistymo indelį. Purkškite plonu sluoksniu kas 15 centimetrų ant privažiavimo. Tirpalas veikia nedelsiant, bet atminkite – jis efektyvus tik kai temperatūra aukštesnė nei -8 laipsniai.

Automobilio langų ledo tirpiklis – greitas sprendimas ryte

Vienas dažniausių žiemos nepatogumų – užšalę automobilio langai. Nors galima juos grandyti specialiu grandikliu, tai užima laiko ir gali subraižyti stiklą, jei nepašalinate viso ledo. Daug efektyvesnis sprendimas – specialus ledo tirpiklis automobilio langams.

Tokiuose tirpikliuose dažniausiai yra techninio spirito (izopropanolio) ir glikolio mišinys, kuris greitai ištirpdo ledą net esant žemai temperatūrai. Užtenka užpurkšti ant suledėjusio lango ir po minutės lengvai nuvalyti tirpiklio likučius kartu su ledu. Svarbu rinktis kokybišką produktą, kuris nepaliks žymių ant stiklo ir nepažeis guminių tarpinių.

Galite pasigaminti ir naminį ledo tirpiklį: sumaišykite 2 dalis techninio spirito su 1 dalimi vandens ir pridėkite keletą lašų indų ploviklio. Supilkite į purškiklį ir laikykite automobilyje. Tačiau atminkite, kad namie paruoštas tirpalas gali būti mažiau efektyvus labai šaltomis dienomis.

Automobilio langų ledo tirpiklis – greitas sprendimas ryte

Karštas vanduo ant automobilio stiklo – pavojingas mitas

Skubant ir neturint ledo tirpiklio, gali kilti pagunda tiesiog užpilti karštą vandenį ant užšalusio automobilio stiklo. Tai viena blogiausių idėjų žiemą. Staigus temperatūros pokytis gali sukelti stiklo plyšimą ar net skilimą – net jei stiklas atrodo tvirtai, jame gali būti mikroskopiškų įtrūkimų, kurie nuo karščio staiga išsiplės ir stiklas pratrūks.

Ypač pavojinga pilti karštą vandenį ant priekinio ar užpakalinio stiklo, kuris yra įtemptas. Net jei stiklas neplyš iškart, jame gali atsirasti plonų plyšelių, kurie vėliau plėsis ir dėl to teks keisti visą stiklą. Tai brangi klaida.

Jei jau labai reikia naudoti vandenį, tegul jis būna vos šiltas arba net šaltas. Bet ir šiuo atveju yra rizika – vanduo ant stiklo gali greitai vėl užšalti, sukurdamas dar storesnį ledo sluoksnį, ypač jei automobilyje neįjungtas šildymas. Todėl saugiausias variantas – naudoti specialų ledo tirpiklį arba įjungti automobilio vidaus šildymą ir kantriai laukti, kol stiklas atitirps natūraliai.

Kaip apsaugoti automobilio durelių spynas nuo užšalimo

Užšalusios durelių spynos – klasikinė žiemos problema. Drėgmė patenka į spynos mechanizmą ir užšąla, todėl rakto neįmanoma įkišti arba jis nesisuka. Čia praverčia specialus spynų ledo tirpiklis – nedidelė aerozolinė pakuotė su plonu antgaliu, leidžiančiu purkšti tiesiai į spynos kiaurymę.

Tokiuose produktuose dažniausiai yra izopropanolio ar glikolio, kuris greitai ištirpina ledą ir išstumia drėgmę. Svarbu laikyti tokį tirpiklį ne automobilio viduje, o namuose ar kišenėje – juk jei durys užšalo, į vidų nepateksite. Po to, kai atrakinate duris, rekomenduojama išpurkšti šiek tiek WD–40 tipo tepalo į spyną, kad būtų išstumta likusi drėgmė ir spyna neužšaltų iš naujo.

Prevencijai galite vakare, prieš numatomus šalčius, įpurkšti į spynas šiek tiek silikoninio aerozolio arba specialaus apsauginio tepalo – tai sumažins drėgmės kaupimąsi.

Automobilio plovimas žiemą – būtina procedūra

Nesvarbu, kokį ledo tirpiklį naudojate privažiavime ar gatvėje – žiemą automobilį reikia plauti dažniau nei vasarą. Druskos likučiai, chemikalai ir purvas kaupiasi ant automobilio dugno, ratų arkose ir slenksčiuose, spartindami koroziją. Idealu automobiliui nuvaryti į plovyklą bent kartą per dvi savaites, ypač po snygio ir kai gatvės buvo barstomos druska.

Rinkitės plovyklas, kurios siūlo automobilio dugno plovimą aukštu slėgiu – tai labiausiai pažeidžiama vieta, kur kaupiasi druskos likučiai. Po plovimo patartina išdžiovinti durelių tarpines ir patikrinti, ar spynose neliko vandens, kuris gali užšalti.

Automobilio plovimas žiemą – būtina procedūra

Kaip apsaugoti automobilį nuo ledo žalos

Be ledo tirpiklių yra ir kitų būdų, kaip palengvinti žiemos rytus. Jei turite galimybę, laikykite automobilį garaže ar po stogeliu – tai geriausias būdas išvengti langų ir spynų užšalimo. Jei tokios galimybės nėra, įsigykite specialų automobilio uždangalą arba bent stiklo apsauginę plėvelę – užteks ją nutraukti ir išvyksite be grandymo.

Vakare, prieš numatomus šalčius, galite šiek tiek pakelti valytuvus nuo stiklo – taip jie neprišals ir nenusidėvės guminės dalys. Tačiau niekada neįjunkite valytuvų, jei jie prišalę – galite sudeginti elektromotorėlį.

Žiemą saugumas ir automobilio priežiūra eina koja kojon. Pasirinkite tinkamą ledo tirpiklį savo poreikiams – ar tai būtų greitas tirpiklis langams, prevencinis druskos tirpalas privažiavimui, ar ekologiškas smėlis traukai padidinti. Svarbu rasti pusiausvyrą tarp efektyvumo ir saugumo automobiliui bei aplinkai.

Šaltiniai:

  1. https://www.housedigest.com/2026689/how-to-melt-ice-without-rock-salt-alternatives/
  2. https://www.rac.co.uk/drive/advice/winter-driving/how-to-de-ice-your-car/
  3. https://www.pbs.org/newshour/science/how-do-i-get-ice-off-my-car-quick-tips-from-an-engineer-who-studies-airborne-particles
  4. https://mafra.it/blog/en/metodi-casalinghi-per-sciogliere-il-ghiaccio-vetri/

Nuotraukos asociatyvinės © Canva.

Naujienos iš interneto

Pasidalinkite su drauge ar draugu:
author avatar
Vaida Janikūnienė
Esu Vaida. Pagal išsilavinimą – teisininkė, pagal širdį – gamtos mylėtoja. Gamta, augalai, žemė supo mane nuo pat kūdikystės. Gyvenant bute, prie žemės priartėju augindama įvairius egzotinius augalus: mango, kivis, papaja – tai tik keletas iš mano eksperimentų. Labai mylimų eksperimentų. Todėl nepaprastai džiaugiuosi, kad mano ir derlingas.lt keliai susikirto ir galiu pasidalinti savo žiniomis su jumis. Rašydama straipsnius, renku tiek teorinę, tiek praktinę, tiek savo asmeninę patirtį, viską susisteminu, patikrinu informacijos patikimumą ir pateikiu skaitytojams. Tikiuosi, tokiems pat entuziastams kaip ir aš. Iki susiskaitymo!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *