Skip to content

Ar pievagrybių auginimas namuose įkandamas pradedančiajam?

Pievagrybių auginimas namuose
Pasidalinkite su drauge ar draugu:

Grybai ne veltui puikuojasi įvairių virtuvių garbės lentynose. Net nedidelis jų kiekis suteikia patiekalams nepakartojamo skonio ir „miško“ aromato, jau nekalbant apie tyrimais grindžiamą visapusę naudą organizmui. Tačiau šiomis savybėmis pasižymi ne tik laukiniai grybai – juos puikiai atstoja ir šiltnamiuose auginami pievagrybiai, nenusileidžiantys miško pusbroliams jokiais aspektais.

Pievagrybiai dažnai net labiau vertinami dėl savo universalumo, o jų skonis neretai patrauklus net ir raukantiems nosį nuo voveraičių, rudmėsių ar kazlėkų. Norėtumėte visada turėti šį kvapnų ingredientą po ranka? Nustebsite sužinoję, koks nesudėtingas gali būti pievagrybių auginimas namuose.

Pievagrybių privalumai ir nauda organizmui

Pievagrybiai ne tik prilygsta miško grybams, bet kai kuriais atžvilgiais netgi yra už juos pranašesni. Užtenka vien tik fakto, kad dėl pievagrybių niekada neteks klaidžioti po mišką ankstų rytą ar rizikuoti rimtu apsinuodijimu. Juos galima valgyti ramiau dar ir todėl, kad lyginant su kitais grybais, pievagrybiai taip stipriai neapkrauna mūsų virškinimo sistemos. Taip pat už juos neteks atseikėti rinktinės žuvies vertos kainos turgaus prekeiviams, ypač, jei užsiauginsite grybus patys.

Naujausi tyrimai skelbia, kad pievagrybiai yra gerokai naudingesni grybai, nei buvo manyta iki šiol. Mokslininkai nustatė, kad tiek baltieji, tiek rudieji pievagrybiai turi nemenką kiekį antioksidantų, ypatingai ergotioneino, kurio tokiais kiekiais nerasite jokiame kitame maisto produkte. Jis padeda apsaugoti ląsteles nuo oksidacinės pažaidos, kitaip tariant nuo uždegiminių procesų, kurie didina vėžinių susirgimų riziką. Skamba tikrai neblogai, tačiau tai dar toli gražu ne viskas:

  • Pievagrybiuose gausu B grupės vitaminų, fosforo ir kalio. Tai yra puikus derinys sklandžiam metabolizmui, energijos kiekiui ir geram nervų sistemos darbui palaikyti.
  • Geras baltymų šaltinis. Visų rūšių pievagrybiai yra ypatingai mėgstami vegetarų kaip puikus mėsos pakaitalas, tiek skonio, tiek maistine prasme. Baltymai sudaro net iki 44 % sausos jų masės, todėl tai yra tikras lengvai įsisavinamo proteino užtaisas.
  • Dietinis produktas. 100 gramų pievagrybių tėra apie 22 kalorijas ir visiškai nežymus kiekis riebalų, beveik nėra cukraus ir nulis cholesterolio, taigi juos galima valgyti be jokio sąžinės graužimo. Be to, pievagrybiuose nemažai skaidulinių medžiagų, kurios prailgina sotumo jausmą.
  • Randamas vitaminas A, C ir itin retai augalinėje formoje aptinkamas vitaminas D.

Kaip vyksta pievagrybių auginimas namuose?

Tikriausiai esate girdėje, kad ūkiuose pievagrybiams įrengiami šiltnamiai, mat jie reiklūs temperatūrai ir drėgmei. Todėl natūraliai kyla klausimas – kaip atkartoti tokias sąlygas namuose? Nesijaudinkite, tam tikrai nereikės nei daug vietos, nei didelių pastangų. Jei ruošiatės grybus auginti pirmą kartą, rekomenduojame įsigyti pilnai paruoštą grybų auginimo rinkinį. Internete nesunkiai rasite jau paruoštus naudoti, patogius bei kompaktiškus pievagrybių daiginimo rinkinius, kuriems užteks nedidelės vėsios vietelės jūsų namuose, trupučio vandens ir kantrybės.

Specializuotuose komplektuose rasite jau paruošto grybienos substrato, durpių mišinį ir priklausomai nuo rinkinio, net mini šiltnamį auginimui. Tokie rinkinukai dažniausiai būna nedideli, tad auginti galėsite praktiškai bet kur – nuo virtuvės iki rūsio ar garažo. Svarbiausia, kad auginimui pasirinkta vieta būtų vėsi ir tamsi didžiąją dalį auginimo laiko. Rekomenduojama temperatūra – 13-16 °C šilumos.

Grybų auginimo namuose procesas yra visiškai nesudėtingas, tačiau itin įdomus bei įtraukiantis. Kaip tik todėl, dažnai pasirenkamas ne tik dėl šviežio ir natūralaus produkto, bet ir norint edukuoti mažuosius namų gyventojus. Nepatikėsite, koks smagus ir vienijantis gali būti pirmojo grybų derliaus laukimas kartu!

Kaip auga grybas?

Pirmiausia, grybai išauga ne iš sėklos, bet iš sporų. Sporos yra labai mažos ir nėra matomos akimi. Sporoms įsitvirtinti, prigyti ir užaugti reikalingas maistingas substratas, kuriame galėtų įsitvirtinti. Substrate įsitvirtinusi spora pradeda auginti micelį, labai mažas, plonytes, baltas šakneles, kurios sudaro tinklą, surenkantį vandenį ir maisto medžiagas. Įsitvirtinus miceliui ir susidarius šaknų kanalui, substrato paviršiuje pradeda augti ir grybo kūneliai.

Grybų auginimas šiek tiek skiriasi nuo daržovių auginimo, mat jiems reikia tamsios, drėgnos ir ne per šiltos vietos. Grybai, kitaip nei mums įprastai pažįstami augalai, nevykdo fotosintezės, o visą augimui reikalingą energiją gauna iš substrato, maitindamiesi įrančia organine medžiaga.

Todėl, jei nuspręstumėte auginti didesnį kiekį grybų, arba augimvietę pasiruošti nuo nulio, turėsite atkreipti dėmesį į tinkamo ir maistingo substrato paruošimą, nes nuo jo priklausys derliaus sėkmė.

Pievagrybių auginimas namuose

Kaip paruošti substratą grybų auginimui?

Jei visgi nusprendėte auginti grybus ne iš rinkinuko, pirmiausia pasiruoškite substratą. Grybams auginti labai tinkamas yra kompostas, mat jame gausu maistinių medžiagų. Grybų augintojai eksperimentuoja kompostą maišydami su medžio drožlėmis, grūdais (rugiais, soromis, net kukurūzais), šiaudais. Tokiais mišiniais užtikrinamas deguonies patekimas į dirvožemį, taip pat, didesnis kiekis maistinių medžiagų.

Grybų sodinimas

Pasiruoškite 20-25 centimetrų aukščio talpą ir ją pripildykite maždaug 15 centimetrų substrato. Substratą sudrėkinkite ir paskirstykite ant jo grybų sporas. Papildomai viršų galite uždengti dar keliais centimetrais substrato.

Reguliariai drėkinkite (tam rekomenduojama švelniai apipurkšti paviršių vandeniu) ir laikykite tamsoje bei pastovioje temperatūroje. Pirmuosius grybus turėtumėt pastebėti po 3-4 savaičių.

Grybų derliaus rinkimas

Kada grybas jau yra valgomas? Grybo valgymo laikotarpis – nuo išdygimo iki sporų paleidimo, tam tikro žydėjimo. Tad sulaukę pirmų kepurėlių, po kelių dienų jas jau galite skinti. Skindami reikiamo dydžio grybus kasdien savo augimviete galėsite džiaugtis net iki pusės metų.

Skinant grybus labai svarbu tai daryti atsargiai: suimkite grybą už kotelio šalia kepurėlės ir švelniai sukite, kol jis atsilaisvins. Taip išsaugosite nepažeistą micelį iš kurio toliau augs nauji grybai.

Kodėl pievagrybių auginimas namuose vertas jūsų dėmesio?

  1. Pievagrybiai yra skanus ir universalus maisto produktas, lengvai pritaikomas daugelyje receptų.
  2. Pievagrybiai praturtins jūsų mitybą, ypač jei atsisakėte ar sumažinote mėsos vartojimą.
  3. Tai yra visiškai nesudėtingas būdas užsiauginti natūralų produktą, išvengiant įvairių maistinių priedų keliamos rizikos savo ir šeimos sveikatai.
  4. Pievagrybių auginimas namuose padeda taupyti jūsų laiką ir išlaidas – iš vieno nedidelio indelio galite nuimti nuo 3 iki 5 derlių.
  5. Tai yra smagus būdas pažinti gyvąją gamtą vaikams ir mokytis pirmosios atsakomybės. Pievagrybius prižiūrėti nėra sudėtinga, tačiau to pakanka lavinti dėmesiui ir patirti priežiūros džiaugsmą.

Užderėjo didelis derlius? Dėl pievagrybių laikymo niekada neteks sukti galvos! Didelę dalį pievagrybių sudaro vanduo, tad juos termiškai apdorojant pastebėsite, kad galutinė išeiga stipriai sumažėja. Tiesiog, sumaišykite kepintus pievagrybius su svogūnais, grietinėle ir samčiu sultinio, viską sutrinkite ir gausite aromatingiausią kreminę pievagrybių sriubą. Pabarstykite kietuoju arba mėlynuoju pelėsiniu sūriu, pasirūpinkite skrebučiu ir būkite tikri, kad antro patiekalo po tokios sriubos tikrai neprireiks.

Straipsniui naudoti šaltiniai:
https://lt.wikipedia.org/
https://backyardville.com/
out-grow.com


Straipsniui naudotos asociatyvinės nuotraukos: Canva

Rekomenduojamas video

Pasidalinkite su drauge ar draugu:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

WordPress PopUp Plugin