Skip to content

Žuvis Kūčioms: paprasti ir laiko patikrinti receptai tradiciniam stalui

Žuvis Kūčioms
Pasidalinkite su drauge ar draugu:

Šv. Kūčios nebeįsivaizduojamos be žuvies patiekalų: kepta, troškinta, įdaryta žuvis, silkė su svogūnais, silkė su grybais, silkė „pataluose“ ir pan. – kiek leidžia kiekvienos šeimininkės fantazija ir kulinariniai gebėjimai. Šiandien žuvies pasirinkimas didžiulis, tad žuvis Kūčioms gali būti ruošiama labai įvairi ir labai įvairiai. Siūlome keletą nesudėtingų, tradicinių žuvies patiekalų receptų.

Žuvies patiekalų tradicijos per Kūčias

Atrodo, jau įprasta, kad šv. Kūčių stalas nukraunamas žuvies patiekalais, o ant jo nerasime nei kąsnelio mėsos. Tačiau žuvis ant šv. Kūčių vakarienės stalo atkeliavo tik kartu su krikščionybe. Iki tol lietuviai „kūčiavodami“ tikrai nevengdavo mėsos ir ji netgi buvo vienas pagrindinių patiekalų. Beje, tokį griežtą Kūčių pasninką esame išlaikę, bene, vieninteliai. Daugelyje Europos šalių per Kūčias mėgaujamasi mėsa, patiekiami netgi riebūs kiaulienos šoninės kepsniai.

Atkeliavusi kartu su krikščionybe, žuvis Kūčioms atsinešė ir savo simboliką: žuvis – Mesijo simbolis. Graikų kalboje žodžio žuvis – ichtus – raidės tapo kriptograma, kurios pirmosios raidės šifruojamos kaip krikščionių tikėjimo išpažinimas – Jėzus Kristus Dievo Sūnus. Ilgainiui žuvis tapo Jėzaus pergalės simboliu.

Remiantis kitais šaltiniais, žuvis simbolizuoja Kristaus apaštalus, kurie buvo žvejai. Taip pat primena Dievo stebuklą prie Samareto, kai Simono tinklai buvo pripildyti žuvimi. O štai Italijoje šv. Kalėdų išvakarėse ant stalo būtinai turi būti patiekiami septyni žuvies patiekalai, simbolizuojantys septynis krikščionybės Sakramentus.

Orkaitėje kepta lydeka Kūčioms

Lietuvių šventėse krikščionybė vis dar glaudžiai persipynusi su pagoniškų švenčių tradicijomis. Kartais sunku atsekti, kurios tradicijos kuriam tikėjimui atstovauja. Štai lydeka – žuvis, krikščionybėje simbolizuojanti vieną iš apaštalų, o pagoniškajame lietuvių tikėjime – tai vaisingumo simbolis. Simboliai persipina ir ant šv. Kūčių stalo – patiekiame paprastai pagaminamą, tačiau labai skanią žuvį.

• 1 kg lydeka
  • 2 v.š. aliejaus
  • 1 v.š. miltų
  • 1 citrinos sultys
  • 2 v.š. grietinės
  • 2 lauro lapeliai

Gaminimo eiga:

1. Lydeka išvaloma, išrenkamos ašakos.
  2. Lydeką įtriname druska bei pipirais.
  3. Orkaitę įkaitiname iki 200 °C temperatūros.
  4. Kepimo indą patepame aliejumi ir pakaitiname orkaitėje apie 5 min.
  5. Miltus, grietinę ir citrinos sultis sumaišome.
  6. Paruoštą lydeką dedame į kepimui skirtą indą ir užpilame miltų padažu.
  7. Šauname į orkaitę ir kepame apie 30–40 min.
  8. Iškepusią lydeką patiekiame dubenyje, užpilame tuo pačiu padažu, kuriame kepė.
  9. Patiekiame šiltą. Garnyrui puikiai tinka bulvių košė bei rauginti kopūstai.

Patarimas: taip paruošti galima praktišką bet kurią mėgiamą žuvį: jūros lydeką, karpį, lyną, upėtakį. Patiekalas idealiai tinkamas Kūčių stalui, nes neužima daug laiko. Kol žuvis kepa orkaitėje, galima ruošti kitus patiekalus.

Orkaitėje arba ant grotelių kepta lašiša Kūčioms

Vis daugiau lietuvių šv. Kūčių stalui renkasi lašišą. Jos lengva rasti parduotuvėse, nesunku paruošti. Be to, ši žuvis yra skani ir labai turtinga riebiosiomis riebalų rūgštimis. Taigi dar ir labai naudinga sveikatai, gerai nuotaikai bei gerai smegenų ir širdies veiklai. Šį patiekalą galima ruošti tiek orkaitėje, tiek kepti ant grotelių, tad pats kepimas neužims daug laiko. Tiesa, žuvis turėtų būti marinuota per naktį.

• 1 kg lašišos filė
  • 70 ml sojos padažo
  • 3 v.š. sezamo aliejaus
  • 2 a.š. alyvuogių aliejaus
  • 0,5 citrinos sultys
  • 2 skiltelės česnako

Gaminimo eiga:

1. Česnaką nulupti, nuplauti ir išspausti česnako spaudykle.
  2. Įpilti sojos padažą, suberti druską, pipirus, supilti alyvuogių ir sezamų aliejus, citrinos sultis. Viską labai gerai išmaišyti.
  3. Lašišą įtrinti paruoštu marinatu ir jame palikti per naktį arba ne mažiau nei 8 val. Laikyti šaldytuve.
  4. Orkaitę įkaitinti iki 200 °C temperatūros.
  5. Paruoštą lašišą dėti į kepimo indą, išklotą kepimo popieriumi, ir kepti 20–25 min. Kepant galima pašlakstyti marinatu, kuriame žuvis buvo marinuojama. Bus minkštesnė, gardesnė.
  6. Patiekiama šilta. Patiekiant į stalą, galima supjaustyti gabalėliais.

Patarimas: Šalia lašišos orkaitėje ar ant grotelių kartu galima pakepti mėgiamų daržovių: morkų, svogūno, paprikos, cukinijos, šparagų ir patiekti kaip garnyrą šalia žuvies.

Žuvis tešloje Kūčioms

Kepta tešloje žuvis – šv. Kūčių stalo klasika. Turbūt visi vaikystėje esame jos ragavę, o dauguma ir dabar šventiniam stalui ją patiekia. Tešloje kepti tinka dauguma sausesnių, ne riebių žuvų, kuriose mažai ašakų. Idealiai tinka menkės, jūrinės lydekos filė.

• 600–700 g žuvies filė
  • 150 g miltų
  • 125 ml aliejaus
  • 2 kiaušiniai
  • 220 ml pieno
  • šlakelis citrinos sulčių
  • aliejaus kepimui

Gaminimo eiga:

1. Žuvį supjaustome didokais gabalėliais ir pašlakstome citrinos sultimis.
  2. Išplakame kiaušinius su druska ir pipirais.
  3. Suberiame miltus, išmaišome. Supilame pieną ir gerai išmaišome. Tešla turi gautis riebios grietinės konsistencijos.
  4. Keptuvėje įkaitiname aliejų.
  5. Žuvies gabalėlius pavoliojame tešloje ir iš abiejų pusių apkepame aliejuje ant vidutinės ugnies. Kepame, kol gražiai apskrus, įgaus švelniai rusvą spalvą.
  6. Gali būti patiekiama šilta arba šalta.

Patarimas: Iškeptą žuvį galime pagardinti kepintais svogūnų žiedais arba kepintomis su svogūnu morkomis. Dažniausiai patiekiama su juoda duona.

Žuvies kukuliai Kūčioms

Žuvies (menkės, lašišos, lydekos, sterko ar kt.) kukuliai Kūčioms

Žuvies kukuliai ruošiami iš bet kurios mėgiamos rūšies žuvies filė. Jie gali būti gruzdinti aliejuje, virti vandenyje arba troškinti. Patiekiami tiek karšti, tiek šalti. Pagaminti juos užtruks kiek ilgiau, tačiau tai puikus pasirinkimas, kai prie šventinio Kūčių stalo susirenka vaikai: paprastai žuvies kukuliukus valgo net ir tie, kurie šiaip žuvies nemėgsta.

• 0,5 kg maltos žuvies filė
  • 2 riekelės batono
  • 100 ml pieno
  • 1 nedidelis svogūnas
  • 1,5 v.š. sviesto
  • 1 kiaušinis
  • 80 g grietinės
  • prieskoniai: malti juodieji pipirai, druska, mairūnas, žuvies prieskonių mišinys
  • malti džiūvėsėliai apvolioti kukuliams

Gaminimo eiga:

1. Jeigu žuvis labai šlapia, „skysta“, nusausinkime popieriniu rankšluosčiu.
  2. Žuvies filė sumalame.
  3. Svogūnus nulupame, nuplauname ir pakepiname svieste. Sudedame į maltą žuvį.
  4. Batoną užpilame pienu ir pamirkome kelias minutes. Tuomet visą mirkalą sudedame į maltą žuvį su svogūnais.
  5. Įmušame kiaušinį, dedame grietinę, pabarstome prieskoniais ir labai gerai viską išmaišome mediniu šaukštu. Masė turi būti puri ir vienalytė.
  6. Iš gautos masės formuojame norimo dydžio kukuliukus, juos voliojame džiūvėsėliuose, pakepiname svieste ir trumpai patroškiname puode su trupučiu vandens.
  7. Jeigu gruzdinsime aliejuje, apvoliotus džiūvėsėliuose, kukulius dėti į įkaitintą aliejų ir kepti, kol gražiai apskrus, švelniai paruduos. Galima kepti ir karšto oro gruzdintuvėje.
  8. Jeigu verdame, kukulius sumetame į verdantį vandenį ir paverdame apie 10–15 min., priklausomai nuo kukuliukų dydžio.
  9. Karšti žuvies kukuliukai labai skanūs su bulvių koše, burokėlių mišraine, raugintais agurkais. Šalti – su krienais.

Patarimas: Žuvies kukuliukus galima įdaryti džiovintais grybais arba pievagrybiais, patiekti su sviesto–grietinės padažu arba su džiovintų grybų padažu. Vaikams labiausiai patiks, jeigu žuvies kukulius pasiūlysite su pomidorų padažu ir bulvytėmis fri (fish‘n‘chips).

Ramaus šv. Kūčių laukimo, skalsaus šventinio stalo!

Nuotraukos asociatyvinės © Canva.